سه فاز معماری؛ چهار فاز تاسیساتی

گفتگو با مهندس محسن زبرجدی، مدیر عامل شرکت طرح و تدبیر ناموران،کارشناس تاسیسات و مشاورِ تاسیسات مکانیکی پروژه ی آیمان

جناب مهندس زبرجدی لطفاً ضمن معرفی خودتان از مسئولیتی که به شما سپرده شده بفرمایید.

من زبرجدی هستم مدیر عاملِ شرکتِ طرح و تدبیر ناموران. بخش تاسیسات مکانیکی و الکتریکی پروژه ی آیمان بر عهده ی شرکت ماست.

آقای مهندس شما و تیم تان مسئولیت بخش تاسیسات مکانیکی و الکتریکی پروژه ی آیمان را بر عهده دارید، چطور شد که وارد این پروژه شدید و مشخصات و مختصاتی که با آن روبرو بوده اید چه بود؟

ما از طریق آقای مهندس عزیزی با پروژه ی آیمان آشنا شدیم. سابقه ی فعالیت ما تقریباً به 15 سال می رسد و در طول این مدت ما با گروه های مختلف معماری در پروژه های زیادی همکاری داشته ایم. اختصاصاً در این پروژه به طور کلی ما با چهار زونِ تاسیساتی روبرو هستیم. با سیستم موتورخانه ی مرکزی و سیستم تهویه ی مرکز ی که چیلر و فن کویل است. این چهار زون تاسیساتی به صورت هر پنج بلوک به صورت یک زون تاسیساتی و یک موتورخانه مرکزی دیده شده است. پروژه آیمان در دو بخش مسکونی و تجاری، فرهنگی و آموزشی طراحی شده است و به طور کلی این دو کاربری مجزا از هم دیده شده اند. تاسیسات تهویه مطبوع به طور کلی جدا از هم هستند هر چند به لحاظ فضا در یک نقطه هستند اما کارکرد آنها با هم فرق دارد. سایر سیستم ها، آب، فاضلاب و اگزاست است بعلاوه ی تصفیه خانه مرکزی که خروجی این تصفیه خانه برای شستشوی پارکینگ ها و آبیاری محوطه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این تصفیه خانه نه همه ی فاضلاب مجموعه بلکه فاضلاب دوش ها و سینک ها را به صورت مجزا تصفیه خواهد نمود.

جناب مهندس از شیوه ی آب رسانی و تهویه ی مطبوع به مجموعه و واحد ها بفرمایید.

خُب سیستم آبرسانی مجموعه هم به صورت ترکیبی دیده شده است؛ ترکیبی از لوله های فلزی و پنج لایه. سوپرپایپ تا دَمِ ورودی به صورت فلزی و از دَمِ ورودی به صورت کللکتوری سوپر پایپ پنج لایه است. سیستم تهویه هم به طور کامل زون بندی شده. رایزر ها به شکلِ زوج و فرد برای طبقات زوج و فرد دیده شده است و همینطور هود ها هم مجزا و به صورت زوج و فرد هستند. تاسیسات به صورت مرکزی دیده شده و موتورخانه ی مرکزی مجزایی وجود دارد. تخلیه ی هوای سرویس ها به شکل مجزا تا بام هاست و آن هم به صورت زوج و فرد برای طبقات دیده شده است. این در مورد هودها هم همینطور است.

 

مصاحبه ها 3


۲۷ شهریور ۱۳۹۹ ۱۳:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید