نحوه ی ارتباط و الگوی سکونتی متفاوت

گفتگو با مهندس موسی عزیزی، کارشناس معماری و طراح و معمار ارشد پروژه ی آیمان

جناب مهندس عزیزی وقتی از آیمان صحبت می کنیم چه وجوهِ تمایزی برای آن نسبت به دیگر مجتمع های آپارتمانی می شناسیم؟

ما با یک مجموعه مسکونی با تراکم نسبتاً بالا در منطقه ی شمال غرب تبریز مواجهیم. این پروژه قاعدتاً دارای یک سری ویژگی هایی است، از جمله ارتباط با بافتِ منطقه. موردی که در طراحی این پروژه با آن مواجه شدیم انتخاب سایت بود که از طریق تیم کارفرما صورت گرفته بود. این نقطه در شمال غرب تبریز تا حدی منطقه ی مغفولی بوده و این نکته ی مهمی است که شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب به رشد منطقه در شمال غرب تبریز، جایی که کمتر توسعه یافته است توجه و اهتمام دارد. این نکته در مورد طراحی ما هم مورد توجهِ خاص قرار گرفت.

جناب مهندس استراتژی خاصی در مورد طراحی آیمان پیش گرفته شد؟

دو نکته در مورد پروژه ی آیمان و طراحی آن قابل توجه است اول، ارتباطی که باید با بافت منطقه می تواند پیدا کند و دوم الگوی سکونتی که قرار است در این نقطه شکل گیرد. در مورد ارتباط بافت، خُب می دانیم که مردمان منطقه ای به نام حکم آباد دارای حدودِ نسبی درآمد و اصطلاحاً در رده ی میان درآمدی قرار می گیرند و به لحاظ توسعه یافتگی شاید متناسب با کل شهر تبریز نباشد. خُب استراتژی کلی که در ارتباط با طراحی مورد توجه قرار گرفت بحث کاربری های عمومی و خدماتی بود که قرار است به ساکنین پروژه ی آیمان اختصاص پیدا کند و متناسب با منطقه باشد و بتواند بخشی از کمبود های منطقه را جبران کند. بنابراین خیلی از کاربری ها در راستای رفع نیازهای منطقه صورت گرفت. مثل کاربری های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و ... و نکته ای که رعایت شد، اینکه هیچ حد و مرزی بین پروژه و منطقه قایل نشدیم. همانطور که فضاها در اختیار ساکنین خود پروژه ی آیمان قرار دارد به همان نسبت در اختیار سایرین نیز قرار خواهد گرفت.

الگوی سکونتی خاصی در پروژه ی آیمان مد نظرتان بوده؟

قطعاً. آیمان دارای 1420 واحد های سکونتی است. الگوهای آپارتمانی که در دوران معاصر شکل می گیرند، معمولاً یک سری ضعف هایی دارند. ما سعی کردیم با توجه به ایجاد فضاهای تعاملی و باز که در طبقات در نظر گرفته شده این ضعف ها را اصلاح کنیم. این الگو باعث می شود ساکنین علاوه بر دسترسی به حیاط عمومی در سطح کلان که در طبقه هم کف وجود دارد، در طبقات هم به نوعی به اندازه کوچک شده ی آن دسترسی داشته باشند. بر این اساس استراتژی کلی به این صورت است که یک صفّه ای را به صورت کلان در پروژه در نظر گرفتیم که بخش بالایی این صفّه به عنوان حیاطِ قسمت مسکونی در نظر گرفته شد و این قابلیت را ایجاد کرد که در حدود 15000 متر مربع پلازای شهری نیمه مسقف به حکم آباد اضافه می شود. این قسمت می تواند پلازای شهری و محلی برای فروش محصولات اورگانیک منطقه و صنایع دستی که در این منطقه از شهر وجود دارد مثل قالی بافی و ... حتی به نمایشگاه روزانه هم تبدیل بشود.

اگر بخواهیم به طور خلاصه دو ویژگی برجسته ی آیمان را بیان کنیم اینها دقیقاً شامل چه می شوند؟

دو ویژگی برجسته ی پروژه ی آیمان یکی نحوه ی ارتباطی که با بافت می تواند برقرار کند به لحاظ ایجاد کاربری هایی که به صورت مشترک با محله حکم آباد می تواند استفاده شود با ایجاد پلازا به وسعت 15000متر مربع برای منطقه است و نکته ی بعدی الگوی سکونتی است که با ایجاد فضاهای باز در طبقاتِ میانی و بالاتر، تعاملات افراد در مجتمع را افزایش دهد و با الگوهای متداول آپارتمانی مقداری متفاوت است. اینها دو ویژگی برجسته ی این پروژه به لحاظ مسکونی است.

 

مصاحبه ها 2

۲۷ شهریور ۱۳۹۹ ۱۳:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید