دست آوردهای یک حرکتِ متهورانه

گفتگو با مهندس علی اصغر صفی خانی مدیر عامل شرکت حاتم زمین و مشاور ژئوتکنیک و پایدارسازی

آقای مهندس صفی خانی، پارامترها چطور تغییر کردند؟
     مطالعات اولیه ی ژئوتکنیک که انجام شده بود به نظر می رسید که نیازمندِ مطالعاتِ تکمیلی است. پیرو این مسئله یک سری تست ها انجام شد. تست های بُرشِ برجا و دانهولی که توسط دو شرکت به صورت موازی انجام می شد و نتایج تست ها، بررسی های اولیه ما را تایید کرد و این شد که نوع خاک از III به II تغییر کرد و پارامترهای خاک هم در ترازهای های مختلف بهبود پیدا کرد. این موضوع باعث شد که طرح به بازنگری نیاز پیدا کند. با بازنگری طرح ما یک سَبک سازی قابل توجهی در اِلمان های تحکیم داشتیم و زمانبندی تحکیم از شش ماه به دو تا سه ماه کاهش پیدا خواهد کرد.

جناب مهندس این تغییرات چه دست آوردهایی داشتند؟

    اولین دست آورد در مورد طول اَنکر هاست. از بیست و هفت متر به هفده و هجده متر به طور ماکزیمم رسیدیم. ردیف های اَنکر ها هم از 5 ردیف به 4 ردیف کاهش پیدا کرد و اَنکر های چهار رشته، سه رشته ای شدند. از کارهای دیگری که انجام شد، طراحی دیواره بود. دیواره ی اولیه عمدتاً مبتنی بر دیواره ی درجاریز بود و متاسفانه این شیوه باعث می شود اَنکرها درگیر نشوند و در نتیجه عملکردی که باید را ندارد. با این حساب طراحی را به سمت شاتکریت تغییر دادیم. شاتکریتی که با اَنکرها درگیر باشد و این باعث شود عملکردِ دیواره کامل انجام شود. با این تغییرات که انجام شده مقدار اَنکر در واحد سطح از 6/2 به 5/1 تا 6/1 رسیده است و این موضوع باعث شد نزدیک به 40 درصد حجم اَنکر را کم کنیم و قطعاً اجرای شاتکریت به صورت دو لایه هم عملکردِ بهتری دارد. اینکه بتنی داشته باشید با یک لایه مِش مسلح شده با شاتکریتی با دولایه مش قطعاً عملکرد بهتری خواهد داشت و مهمتر اینکه با اَنکر درگیر شده است.
آیتم دیگر در این پروژه، سیستم خُوردگی است. چون پروژه یک پروژه ی منحصر بفرد است و معمولاً در محیط های شهری نداریم که اَنکرهای دائم استفاده شود و اینجا به صورت دائم انجام می شود و دیوار حائل در طول دوره ی بهره برداری حذف می شود، خیلی مهم است که بحث خُردگی به درستی دیده شود. در طرح اولیه بحث خُوردگی از نوع دو بود و این به صراحت آیین نامه در محیط های شهری مجاز نیست. ما تبدیل کردیم به سیستم خوردگی نوع یک و عملاً سیستم DCP را الان در پروژه انجام می دهیم و این موضوع سبب می شود در دراز مدت از نظر فنی و اقتصادی به صرفه تر باشد.


مصاحبه ها 8
مصاحبه ها 2
مصاحبه ها 1


۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۵:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید