اینکه ما کجا ایستاده ایم مهم نیست!

گفتگو با مهندس محمدرضا قدوسی، طراح و معمار. نفر برگزیده ی مسابقه ی طراحی معماری پروژه ی آیمان

جناب مهندس قدوسی تعریف شما از طراحی چیست؟

طراحی پیش بینی زندگی مردم برای آینده است. طراحان برای نسل های آینده فکر می کند. خطوطی که طراح می کشد، تکلیف آینده ی بخشی از شهر ها و روستاها را مشخص می کند. اینکه مردم به چه شکلی زندگی خواهند کرد.

شما در دو فازِ مسابقه ی طراحی معماری پروژه ی آیمان حاضر بودید؛ ایده ی طراحی شما بر چه مبنایی بود؟

بله. پروژه ی بازآفرینی بافت فرسوده ی محله ی حکم آباد تبریز در قالب پروژه ی آیمان، مسابقه ای دو مرحله ای بود که در مرحله ی اول ایده ی ما مورد توجه هیات داوران قرار گرفت. در طرح ما ساکنین محله ی حکم آباد که در جداره ی بیرونی شهر و مجاور زمین های کشاورزی زندگی می کنند، قرار بود در ساختمان های ساخته شده حاضر شده و به کار مشغول شوند. کارگاه ها و گلخانه هایی در ترازِ پایینی باشد، مکان هایی که در آن به تولید بپردازند و در طبقات بالا محلات عمومی باشد که در آن زندگی کنند و تعامل داشته باشند در حالی که شبیه محله ی قدیمی شان بوده باشد و در مسیرِ گذر به آینده توانمند تر باشند. در مرحله دوم با توجه به نظر کارفرما که شرکت سرمایه گذاری مسکن بود و سالانه دهها و هزاران واحد سکونتی را به چرخه ی تولید اضافه می کند از ما خواست تا حد امکان پروژه سکونتی بوده باشد. ما در مرحله ی دوم مسابقه که بین سه گروه اتفاق افتاد توفیق اولیه را نداشتیم. آقای مهندس بالازاده و آقای مهندس عزیزی به عنوان رقبای ما برنده ی مرحله ی بعدی مسابقه شدند و با توجه به تعاملاتِ خوب موجود پیشنهاد کردند که با توجه به وجود بخشی از ایده ها در طرحِ پیشنهادی ما که می توانست آینده ی بهتری را برای مردم حکم آباد رقم بزند و شرایط اقتصادی آنها را بهبود ببخشد، در مشارکت با هم پروژه ی طراحی شده توسط آنها را بارورتر کنیم.

با این حساب طرح فعلی طرحی برآمده از شکل تلفیقی طرح های برگزیده است!

امروز روی طرحی کار می کنیم که محلات عمومی علاوه بر سرپناه دارای حیاط ها و در طبقه ی همکف با ایده ی ایجاد پلازا که به فضاهای عمومی باز می شود قرار است مردم کار کنند، تجارت کنند و تولید شان را عرضه کرده، توانمند شده و در نهایت باعث رونق بخشی در منطقه شوند. آقای مهندس بالازاده به عنوان نفر برگزیده پیشنهاد کردند که در قالب کنسرسیوم ایده ها را پیش ببریم و از آنجاییکه برای هیچ کس در تیم نگاه شخصی وجود نداشت، در تمام رشته ها بهترین ها را جمع کردیم تا آینده منطقه را با شرایط بهتر رقم بزنیم و مردم با سبک زندگی بهتر توانمندتر باشند. اینکه ما کجا ایستاده ایم مهم نیست، مهم این است که مردم با طرح های ما راحت تر و ایمن تر زندگی کنند.

 

مصاحبه ها 3


۲۲ شهریور ۱۳۹۹ ۱۲:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید